Загальна характеристика авіабудівної галузі України
Авіаційна
галузь належить до стратегічно важливих секторів економіки. Україна входить до числа 9
країн світу, що мають власне виробництво літаків повного циклу. Основними вітчизняними
підприємствами авіаційної галузі є ДП «Антонов», Харківське державне авіаційне виробниче
підприємство та ДП«Завод 410 цивільної авіації». Після розпаду СРСР в Україні залишилися
практично всі головні ланки авіаційного виробництва. Проте аналіз літакобудівної галузі
свідчить про наявність труднощів підприємств, які пов’язані з адаптацією до ринкових умов
господарювання, жорсткою конкуренцією на світовому ринку на фоні низького
платоспроможного попиту на внутрішньому ринку, істотному дефіциті обігових коштів тощо.
Так, протягом 2002-2009 рр. та І півріччя 2010 року вітчизняними авіабудівними
підприємствами було випущено 26літаків,
(Таблиця 1). Протягом І півріччя 2010 року на авіаційних заводах України було зібрано та
передано замовникам 1 літак Ан-148.
Таблиця 1. Інформація про кількість літаків, що було випущено в Україні протягом 2002-2009 рр. та І півріччя 2010 року
Рік поставки |
Тип літака |
Кількість |
Виробник |
Замовник |
2002 |
Ан-140 |
2 |
ХДАВП |
Авіакомпанія «Одеські авіалінії» |
|
Ан-140 |
1 |
ХДАВП |
Авіакомпанія «Аероміст-Харків» |
|
Ан-124 |
1 |
ДП «КиАЗ«Авіант» |
Лівія |
|
|
|
|
|
2003 |
Ан-140 |
2 |
ХДАВП |
Авіакомпанія «Аероміст-Харків» |
|
Ан-140-100 |
1 |
ХДАВП |
Авіакомпанія «Мотор-Січ» |
|
Ан-124 |
1 |
ДП «КиАЗ«Авіант» |
ОАЕ |
|
|
|
|
|
2004 |
Ан-140-100 |
2 |
ХДАВП |
«Ілліч-Авіа» (Україна) |
|
Ан-140-100 |
1 |
ХДАВП |
AZAL (Азербайджан) |
|
|
|
|
|
2005 |
Ан-74-Т-200А |
1 |
ХДАВП |
Єгипет |
|
Ан-140-100 |
2 |
ХДАВП |
AZAL (Азербайджан) |
|
Ан-32П |
2 |
ДП «КиАЗ«Авіант» |
Лівія |
|
|
|
|
|
2006 |
Ан-32Б |
1 |
ДП «КиАЗ«Авіант» |
Спочатку судно призначалося для Судану, передано Екваторіальній Гвінеї у 2008 році |
|
|
|
|
|
2008 |
Ан-32П |
4 |
ДП «КиАЗ«Авіант» |
МНС України |
|
|
|
|
|
2009 |
Ан-148 |
1 |
ДП «КиАЗ«Авіант», ХДАВП |
- |
|
Ан-74 |
3 |
ХДАВП |
- |
|
|
|
|
|
І півр. 2010 |
Ан-148 |
1 |
ГП «Антонов» |
- |
|
|
|
|
|
РАЗОМ |
26 |
|||
у т.ч. |
Ан-32 |
7 |
||
Ан-74 |
4 |
|||
Ан-124 |
2 |
|||
Ан-140 |
11 |
|||
Ан-148 |
2 |
Джерело: www.wing.com.ua, www.avia.biz.ua
Загалом, для підприємств літакобудівної галузі характерними є висока капіталоємність, наукоємність, тривалий виробничий цикл, необхідність виробничої кооперації, у тому числі міжнародної. Протягом 2009 року в авіабудівній галузі в цілому було додатково створено більше ніж 200 робочих міст, таким чином на сьогодні чисельність робочих міст галузі складає близько 70-73 тис. За даними експертів, однією з основних переваг практично всього модельного ряду літаків українського виробництва є вартість, яка є нижчою, ніж у зарубіжних аналогів. При цьому, однією з основних проблем галузі, яка стримує подальший розвиток авіабудування України, є низька продуктивність праці.
Крім того, необхідно відмітити, що у кінці січня 2010 року був прийнятий Закон №2515 «Про внесення змін у деякі закони щодо державної підтримки літакобудівної галузі», нормативний акт вступив у дію 12 лютого поточного року. Документ передбачає звільнення літакобудівних підприємств від сплати ПДВ при імпорті необхідної у виробництві продукції (крім підакцизної), а також від сплати земельного податку на ділянки, які використовуються для виробництва літаків або агрегатів для них. Дія пільгових умов передбачена до 2016 року. Передбачені пільги повинні створити умови та можливості для виконання вітчизняними авіабудівниками зобов'язань по експортних поставках літаків і двигунів (міжнародні контракти з Лівією, з Росією, Індією, Китаєм).
На сьогодні характерними проблемами, з якими пов’язане виробництво літаків в Україні, є труднощі зі сплатою мита, а також з доукомплектуванням літаків, ступінь готовності яких перевищує 85-90%, імпортними запчастинами та комплектуючими (літаки, що виробляються на потужностях українських підприємств на 75-80% складаються с імпортних запчастин та комплектуючих).
На думку експертів, виходом з кризового стану авіабудівної галузі України може стати створення на взаємовигідних умовах спільного підприємства з авіабудівною галуззю Російської Федерації. При цьому, основними завданнями новоствореного підприємства мають бути: координація процесів інтеграції; впровадження єдиної політики у сфері виробництва, комплектування, маркетингу та продажів.
У середньостроковій перспективі ринок авіаперевезень військових та цивільних вантажів зіткнеться з нестачею літаків відповідного призначення, оскільки наявний парк літаків сімейства «Антонов» країн СНД, Близького Сходу, Африки та Південно-Східної Азії через значний рівень зношеності потребує оновлення. Проте системна криза вітчизняної авіабудівної галузі ставить під сумніви виконання навіть вже існуючих контрактів на будівництво літаків. Відповідно до Стратегії розвитку вітчизняної авіаційної промисловості на період до 2020 року, схваленої Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2008 року №1656-р, заплановано проведення структурних перетворень шляхом приватизації підприємств авіаційної промисловості з урахуванням особливостей галузі та збереженням державного впливу на прийняття стратегічних рішень. На думку розробників зазначеної стратегії, такий підхід дасть змогу залучити позабюджетні ресурси для фінансування, реформування вітчизняної авіаційної промисловості (інвестиції стратегічних інвесторів) і значно скоротити витрачання бюджетних коштів на розвиток галузі.
ДП «Антонов» планує у 2010 році передати замовникам 6 літаків (4 з них – АН-148). В цілому протягом 2011-2015 рр. Державним концерном заплановано виробництво 92 літаків Ан-148 та Ан-158. В 2011 році обсяги виробництва заплановані на рівні в 9 літаків, в 2012 році – 15 од., в 2013 році – 20 од. і в 2014- 2015 рр. - по 24 літака. Крім виробництва в Україні, літаки Ан-148 будуються також у Росії (Воронезький авіазавод), який планує в 2011 році зібрати 18 літаків, в 2012 році – 24 од., в 2013-2014 рр. - по 36 літаків.
Згідно з даними Державного концерну, потреба світового ринку в літаках Ан-158 оцінюється на рівні 240 одиниць, при цьому вже укладені контракти на поставку 20 літаків у Російську Федерацію, а також є попередні замовлення на поставку 5 літаків на внутрішній ринок України, 6 літаків - на Кубу, 12 літаків - у Росію, 64 літаків - в Іран. Крім того, за оцінками експертів, потреба світового ринку в літаках Ан-148 складає близько 300 одиниць.
На сьогодні найбільш перспективною моделлю українських літаків є Ан-148. У портфелі замовлень Російської Федерації налічується в цілому близько 158 пасажирських одиниць, з них майже половина - українські літаки «Ан». Крім того попит на українську продукцію авіабудування існує з боку таких країн як Індія, Південна Америка, країни СНД.