Аналіз ринку акумуляторних батарей
![]() |
Структура ринку акумуляторних батарей включає два сегменти: первинний – орієнтується на автомобілебудування, та вторинний – направлений на регулярну заміну батарей, що відпрацювали свій ресурс. Виходячи з цього, основною особливістю галузі акумуляторних батарей є її залежність від попиту на транспортні засоби та наявного парку транспортних засобів. |
У докризовий період високі темпи росту українського автомобільного ринку забезпечували зростання обсягів реалізації акумуляторних батарей. Проте у другій половині 2008 рокута протягом всього 2009 року, відбулося стрімке зниження обсягів виробництва. Ця тенденція продовжується і в 2010 році (Таблиця 1).
Таблиця 1. Динаміка виробництва автотранспортних засобів найбільшими виробниками в Україні, шт.
Виробник |
2007 |
2008 |
6 міс 2009 |
2009 |
6 міс. 2010 |
6 міс. |
ЗАТ«Запорізький автомобільний завод» |
282 311 |
257 607 |
27 655 |
46 176 |
15 950 |
57,7 |
- легкові |
275 765 |
252 476 |
26 701 |
43 958 |
13 936 |
52,2 |
- вантажні |
6 062 |
4 560 |
883 |
2 034 |
1 801 |
200,0 |
- автобуси |
484 |
571 |
71 |
184 |
213 |
300,0. |
Корпорація «Богдан» |
58 472 |
93 072 |
7 827 |
14 998 |
7 899 |
100,9 |
- легкові |
54 215 |
87 328 |
7 683 |
14 386 |
7 149 |
93,0 |
- вантажні |
835 |
2 000 |
1 |
7 |
338 |
33 800,0 |
- автобуси |
3 422 |
3 744 |
143 |
605 |
412 |
288,1 |
ЗАТ «Єврокар» |
28 827 |
35 892 |
833 |
3 564 |
2 701 |
324,2 |
- легкові |
28 827 |
35 892 |
833 |
3 564 |
2 701 |
324,2 |
- вантажні |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- автобуси |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
ТОВ «КрАСЗ» |
21 892 |
27 547 |
1 301 |
3 748 |
3 465 |
266,3. |
- легкові |
20 754 |
25 036 |
1 291 |
3 738 |
3 465 |
268,4 |
- вантажні |
1 138 |
2 511 |
10 |
10 |
- |
- |
- автобуси |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
ХК «АвтоКрАЗ» |
4 175 |
3 396 |
81 |
280 |
424 |
523,5 |
- легкові |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- вантажні |
4 175 |
3 396 |
81 |
280 |
424 |
523,5 |
- автобуси |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Інші |
5 074 |
5 619 |
242 |
529 |
550 |
227,3 |
- легкові |
- |
67 |
- |
- |
- |
- |
- вантажні |
- |
84 |
- |
- |
61 |
- |
- автобуси |
5 074 |
5 468 |
242 |
529 |
489 |
202,1 |
Всього |
400 751 |
423 133 |
37 939 |
69 295 |
30 989 |
81,7 |
Джерело:УкрАвтопром
Протягом січня-червня 2010 року виробництво автотранспортних засобів знизилося до майже
31тис.од., що на 18,3% менше, порівняно з аналогічним періодом попереднього року.
Зокрема, було виготовлено 27,3тис.од. легкових автомобілів, 1114 од. автобусів та 2624
од.вантажних автомобілів. Падіння пов’язано з різким зниженням попиту, у тому числі
внаслідок відсутності доступних кредитних програм банків, оскільки значна частина
автомобілів протягом попередніх років купувалася в кредит. Таким чином, первинний ринок
акумуляторних батарей, орієнтований на автомобілебудування, суттєво скоротився.
Економічна криза меншою мірою позначилася на вторинному ринку акумуляторів. Треба зазначити що, середній термін експлуатації акумуляторних батарей становить 4-5років (в залежності від ємності та умов використання), при цьому середній строк користування автомобілем приблизно у 5разів перевищує життєвий цикл акумулятора, тому наявний парк транспортних засобів потребує регулярної заміни батарей, що випрацювали свій ресурс. У І півріччі 2010 року на вторинному ринку акумуляторних батарей спостерігається тенденція до переорієнтації споживачів на більш дешеву продукцію, що пов’язано, насамперед, зі зниженням доходів населення.
Значний обсяг вироблених в Україні акумуляторних батарей експортується, переважно у країни СНД (Росія, Білорусь, Казахстан, Азербайджан та ін.). Зниження курсу національної валюти у 2008-2009 рр. надало певні конкуренті переваги українським виробникам акумуляторних батарей на зовнішніх ринках, що сприяло зростанню обсягів експорту у цей період (Рисунок 1).
Рисунок 1. Динаміка експорту/імпорту свинцевих акумуляторів, що використовуються для
запуску поршневих двигунів, тис.шт.
Джерело: Державний комітет статистики України
Стабільне зростання обсягів експорту вітчизняних акумуляторних батарей (у натуральному вимірі) спостерігається вже протягом кількох останніх років поспіль. За даними Державного комітету статистики України у січні-травні 2010 року експорт акумуляторів порівняно з аналогічним періодом 2009 року збільшився більш ніж у 2 рази – до 1,2млн.шт.
Забезпеченість сировиною
Коливання ціни на свинець та його сплави є одним з основних факторів ризику при виробництві стартерних акумуляторних батарей, оскільки його питома вага у структурі собівартості складає 65‑75%. Визначальними факторами, які впливають на ціноутворення, є розвиток автопромисловості, на потреби якої використовується більша частина виробленого свинцю, а також наявні складські запаси цього металу. На світовому ринку протягом останніх років спостерігалися значні коливання цін на свинець. Так, наприкінці 2009 року – на початку 2010 року ціна на свинець дещо знизилась, проте вже на початку ІІ півріччя 2010 року спостерігається її зростання продовжуючи тенденцію 2009 року (Рисунок 2).
Рисунок 2. Динаміка цін на свинець на Лондонській біржі металів протягом 2009року, дол. США/тДжерело: Лондонська біржа металів
Поступове відновлення галузі автомобілебудування розвинутих країн світу надалі буде сприяти пожвавленню попиту на свинець, що дає підстави очікувати на подальше зростання його вартості на світовому ринку.
Аналіз світового споживання свинцю показує збільшення питомої ваги вторинного свинцю. Питання забезпечення виробництва акумуляторів свинцем, отриманим з вторинної сировини, для України є першочерговим. Найбільшими підприємствами, що займаються переробкою вторинної сировини, що містить свинець, є: ТОВ«Укрсплав» (м.Дніпропетровськ), ПКФ «Юсум» (м. Біла Церква), ТОВ«Енергосплав» (м.Алчевськ), ТОВ «Мегатекс» та ЗАТ «Свинець» (м.Константинівка). Основними постачальниками лому свинцю є гірнича промисловість, транспорт та військові частини.
Висновки. Для виробництва акумуляторних батарей характерні досить високі ризики, пов’язані з коливанням попиту на продукцію та нестабільністю цін на основну сировину – свинець та свинцеві сплави. Значний спад обсягів виробництва нових автомобілів в Україні, що продовжується у 2010 році, призвів до суттєвого скорочення обсягів первинного ринку акумуляторних батарей (орієнтованого на автомобілебудування). Вторинний ринок менш чутливий до впливу кризових явищ, оскільки наявний парк транспортних засобів потребує регулярної заміни акумуляторних батарей, що випрацювали свій ресурс. Зниження курсу національної валюти надало певні конкуренті переваги українським виробникам акумуляторних батарей на зовнішніх ринках, що сприяло зростанню обсягів експорту (за 5 міс. 2010 року відповідно до аналогічного періоду попереднього року обсяг експорту акумуляторних батарей збільшився більш ніж у 2 рази – до 1,2 млн. штук).