Кредитний рейтинг випуску облігацій ТОВ «СОКОВИЙ ЗАВОД КОДИМСЬКИЙ» підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг випуску облігацій ТзОВ «Ринок сільськогосподарської продукції «Шувар» підтверджено на рівні uaВВВ+ Кредитний рейтинг Кропивницької міської територіальної громади підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг АКБ «ІНДУСТРІАЛБАНК» підтверджено на рівні uaАА Кредитні рейтинги випусків облігацій ТОВ «УЛФ-ФІНАНС» підтверджено на рівні uaА+

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

20.09.2010

Аналіз ринку важкого машинобудування

Важке машинобудування – це багатогалузевий комплекс, який є одним із провідних секторів національної економіки. Для підприємств цієї галузі характерна висока металомісткість, велика габаритність, а звідси й низька транспортабельність продукції. Як правило, ці підприємства мають повний виробничий цикл – заготовку, обробку і складання, випускають продукцію невеликими серіями, інколи й одиницями.

На сьогоднішній день багатогалузевий машинобудівний комплекс України об’єднує понад 11 тисяч підприємств. Частка машинобудування в українській промисловості перевищує 15%, у ВВП складає близько 12%. В Україні в докризовий період темпи зростання машинобудування випереджали темпи зростання як промисловості, так і ВВП в цілому (Рисунок 1).

Рисунок 1. Динаміка індексів промислової продукції (відносно попереднього року)

Джерело: Державний комітет статистики України

* Січень-липень 2010 року до січня-липня 2009 року

Попит на продукцію машинобудування характеризується високою чутливістю до загальноекономічних циклів і залежить від доступу до кредитних ресурсів. У результаті чого, у 2009 році темпи падіння по сегментах під впливом зменшення інвестиційного попиту як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках, були вищими порівняно з іншими секторами економіки. У результаті більше всього постраждала сфера транспорту і транспортного устаткування (падіння на 64% відносно аналогічного періоду попереднього року). Найменше був схильний до падіння сегмент електричних, електронних і оптичних приладів, де падіння продажів склало лише 9,7%. Загалом за 2009 рік обсяги реалізації продукції машинобудування зменшилися на 40% після зростання на 24% у 2008 році, при цьому, спад виробництва склав майже 45%, інші галузі – 6-26,7%. Таким чином, машинобудування постраждало більше, порівняно з іншими галузями промисловості.

Перша половина 2010року відзначилася зростанням індексу продукції машинобудування, який за січень-липень поточного року склав 31,3% до відповідного періоду попереднього року. Ріст цього сектору промисловості зумовлений, переважно, відновленням інвестиційного попиту на зовнішніх ринках.


Протягом семи місяців 2010 року обсяг реалізації транспортних засобів та устаткування збільшився на 76%, до відповідного періоду попереднього року. Продажі виробничого устаткування і машин протягом семи місяців поточного року збільшилися на 21,4%, на сегмент іншого устаткування припало скромніше зростання (Рисунок 2).

Рисунок 2. Обсяги реалізації продукції машинобудування в Україні, млрд. грн.

Джерело: Державний комітет статистики України

Також, слід відмітити, що машинобудівна галузь в Україні є експортоорієнтованою, на зовнішні ринки реалізується близько половини виробленої продукції. При цьому експорт недиверсифікований і припадає переважно на країни СНД (насамперед Росію), які також сильно постраждали від кризи. У результаті чого, різке скорочення інвестиційної активності у 2009 році на основних ринках збуту призвело до зменшення експорту продукції машинобудування на 37% – до 6,89 млрд.дол.США. У першій половині 2010 року, за рахунок поступового відновлення інвестиційного попиту на зовнішніх ринках відбулося зростання експорту продукції машинобудування, порівняно з відповідним періодом попереднього року, більш ніж на 40% – до 3,94 млрд.дол.США.

В останні роки до половини імпортних постачань доводилася на інвестиційне устаткування, автомобілі та іншу техніку. Продукція важкого машинобудування в імпорті займає незначну частину. У докризовий період зростанню імпорту, насамперед, сприяв розвиток програм банківського кредитування. У результаті чого, значне скорочення кредитних ресурсів у 2009 році мало вагомий вплив на імпорт продукції. Так у зазначений період імпорт зменшився майже на 66% – до 9,1 млрд.дол.США. У 2010році обсяги імпорту зазначеної продукції зросли на 32,3% – до 4,67 млрд.дол.США.

Рисунок 2.3. Обсяги експорту/імпорту продукції машинобудування, млрд. дол. США

Джерело: Державний комітет статистики України

Одним з основних напрямів машинобудування в Україні є енергетичне та нафтогазове машинобудування, яке не постраждало від кризи, а ряд провідних підприємств підгалузі навіть показали невелике зростання. Енергетичне машинобудування включає виробництво устаткування для електростанцій і підстанцій: турбін, казанів, трансформаторів. До продукції нафтогазового машинобудування відносяться насоси, турбіни, агрегати, що перекачують газ та компресори.

За даними Мінпромполітики, за рік в Україні виробляється продукції енергетичного машинобудування на 1,8млрд.дол.США, нафтогазового – на 900 млн.дол.США, з яких близько 85% експортується. Основними напрямами експорту є Росія, Казахстан, Туркменія, Узбекистан, Азербайджан і ОАЕ.

Таким чином підприємства енергетичного та нафтогазового машинобудування менше були схильні до кризисних явищ. Це пов’язано з тим, що робота підприємств даних секторів в основному будується на довгострокових контрактах, більшість з яких обслуговують проекти по будівництву газопроводів, нафтопроводів і реконструкції електростанцій. Такі проекти продовжують фінансуватися як з боку Росії, так і країн Середньої Азії.

Найбільшими виробниками вагонів в Україні є чотири компанії, які випускають до 90% всієї продукції. Попередні
3-4роки характеризувалися як збільшенням попиту на продукцію виробників вагонів, так і зростаючими цінами на неї. Сьогодні українське залізничне машинобудування – одна з найбільш експортоорієнтованих галузей промисловості. Українські виробники до кризи займали 35-40% ринку РФ і 45% Казахстану.

Впродовж 2009 року ринок кардинально змінився і в результаті зменшення попиту українські вагонобудівники постраждали більше своїх російських колег, оскільки останні могли розраховувати на переорієнтацію російського споживача на внутрішній ринок, що було неможливе раніше, коли російські виробники вагонів просто не могли задовольнити величезний внутрішній попит.

Висновки. Важке машинобудування характеризується високим рівнем загальногалузевих ризиків, що пов’язано з нестабільністю попиту і високим рівнем капіталоємності. Попит на продукцію машинобудування характеризується високою чутливістю до загальноекономічних циклів, залежністю від інвестиційної активності, а також доступу до позикового капіталу. Машинобудівний комплекс України є експортоорієнтованим, проте рівень диверсифікації зовнішніх ринків збуту є недостатнім: припадає в основному на Росію та країниСНД, які також сильно постраждали від кризи. Таким чином у 2009році обсяги реалізації продукції машинобудування зменшилися на 40% після зростання на 24% у 2008 році, при цьому, спад виробництва склав майже 45%, інші галузі – 6-26,7%. Таким чином, машинобудування постраждало більше, порівняно з іншими галузями промисловості. Перша половина 2010року відзначилася зростанням індексу продукції машинобудування, який за січень-липень поточного року склав 131,3% до відповідного періоду попереднього року. Ріст сектору промисловості зумовлений, переважно, відновленням інвестиційного попиту на зовнішніх ринках. Відновлення внутрішнього ринку залежатиме від відновлення кредитування реального сектора економіки.

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук