Кредитний рейтинг випуску облігацій ТОВ «СОКОВИЙ ЗАВОД КОДИМСЬКИЙ» підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг випуску облігацій ТзОВ «Ринок сільськогосподарської продукції «Шувар» підтверджено на рівні uaВВВ+ Кредитний рейтинг Кропивницької міської територіальної громади підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг АКБ «ІНДУСТРІАЛБАНК» підтверджено на рівні uaАА Кредитні рейтинги випусків облігацій ТОВ «УЛФ-ФІНАНС» підтверджено на рівні uaА+

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

10.11.2010

Характеристика ринку приватної медицини України

Основними конкурентними перевагами приватних медичних установ України є: більш високий рівень і комплексний підхід в обслуговуванні клієнтів, орієнтація на потреби клієнта, сучасна технічна база, можливість постійного підвищення кваліфікації персоналу. На сьогодні лікування в приватних медичних установах можуть собі дозволити близько 20% населення України. В умовах недостатності бюджетних ресурсів, низької якості обслуговування державної медицини, ринок приватної медицини має потенціал для росту.

Необхідно відзначити, що державна медицина в Україні займає близько 80-85% усього обсягу медичних послуг, при цьому ця галузь характеризується низькими обсягами державного фінансування, а також високим рівнем зношеності основних фондів. Низька конкурентоспроможність державного медичного сектора, дефіцит коштів на модернізацію й створення нових медичних установ сприяє розвитку в Україні сегмента приватних медичних послуг.

За оцінками експертів, щорічний обсяг ринку приватних медичних послуг України становить від 1,0 до 1,3 млрд. дол. США, при цьому для українського ринку характерна висока частка тіньового ринку (до 50%).

Рисунок 1. Структура ринку приватних медичних послуг України, %

На сьогодні одними з найбільш розвинутих сегментів приватної медицини є також онкологічні й кардіологічні центри, що пов'язано з широким поширенням цих захворювань в Україні. Також необхідно окремо виділити порівняно нові напрямки розвитку ринку приватної медицини, такі як:

  • лабораторна діагностика: в 2009 року даний сегмент ринку показав значний ріст, причиною чого є збільшення попиту з боку населення на діагностику, проведену на високотехнологічному й сучасному обладнанні, яке мають в основному приватні клініки.
  • медичний туризм: в Україні даний сегмент тільки починає формуватися. Медичний туризм включає організацію поїздок для одержання лікувальних, профілактичних, реабілітаційних послуг, як у межах країни, так і за кордоном. Даний сегмент ринку найбільш розвинений у країнах Азії та Європи. При цьому одним із стримуючих факторів розвитку медичного туризму є необхідність здійснення значних капіталовкладень.

За оцінками фахівців, середній показник рентабельності діяльності приватної медичної клініки коливається на рівні 18-22%%, строк окупності таких проектів становить від 3 до 7 років. Слід зазначити, що при відкритті клініки більша частина витрат доводиться на покупку (будівництво) або оренду приміщень, придбання медичного устаткування, формування кадрового складу. При цьому, ріст інвестиційної привабливості даних проектів в Україні обмежується відсутністю обов'язкового медичного страхування, а також слабким розвитком добровільного медичного страхування. Так, у США та країнах Європи приватні медичні клініки працюють в умовах, коли до 80% клієнтів обслуговується через програми медичного страхування (державні страхові фонди) або за рахунок роботодавців.

Основними гравцями на ринку приватних медичних послуг в Україні є наступні компанії: «Eurolab» (лабораторні дослідження, діагностика), «Добробут» (багатофункціональний медичний центр), «Борис» (багатофункціональний медичний центр), «Лісод» (онкологія), «Ісіда» (гінекологічний центр), «Медиком» (багатофункціональний медичний центр), «Max-Well Bіopharma» (кардіологічні центри) «Synevo Україна» (медичні лабораторії), «Oxford medіcal» (багатофункціональний медичний центр). Присутність іноземних компаній в Україні є незначною, при цьому закордонні клініки, як правило, є вузькоспеціалізованими.

Згідно з дослідженнями агентства «Кредит-Рейтинг», основними проблемами, а також стримуючими факторами розвитку ринку приватної медицини в Україні є:

1) Негативний вплив на галузь фінансово-економічної кризи.

До початку економічної кризи, ринок приватної медицини України характеризувався стабільним ростом на рівні 25-30%% щорічно. Даний показник найбільш чутливий до зміни купівельної спроможності, а також величини реальних доходів населення. Багато підприємств істотно скоротили витрати на соціальні програми персоналу, що також призвело до зменшення страхових надходжень і як наслідок зменшення обсягів послуг, наданих приватними медичними клініками. Після стабілізації економічної ситуації в Україні, активізації програм кредитування підприємств комерційними банками, рейтингове агентство очікує позитивної динаміки розвитку ринку приватних медичних послуг.

2) Юридично неоформлене державне регулювання розвитку приватної медицини, а також відсутність необхідної нормативно-правової бази для функціонування й адаптації до світових стандартів надання приватних медичних послуг. Складна система акредитації й одержання дозвільної документації для приватних медичних установ.

3) Вплив валютних ризиків на поточну діяльність приватних медичних установ.

Девальвація національної валюти в 2009 році призвела до значного росту цін на іноземне обладнання й матеріали, які займають найбільшу питому вагу в структурі витрат приватних медичних клінік.

На думку рейтингового агентства одним із інструментів, що може сприяти розвитку даного ринку, є медичне страхування. У цілому на сьогоднішній день медичне страхування в Україні характеризується низьким рівнем розвитку, що пов'язано з досить низькою страховою культурою в Україні, низькими доходами населення, а також високою вартістю медичних послуг, які безпосередньо впливають на формування вартості страхових продуктів. При цьому, добровільне медичне страхування в Україні знаходиться також на низькому рівні розвитку. Так, за підсумками І кварталу 2010 року страхові компанії України отримали від продажу страхових полісів добровільного медичного страхування 83,8 млн. грн. (6,5% від загального обсягу премій). Проте, це досить перспективний вид страхової діяльності для страхових компанії, оскільки не дивлячись на невисоку рентабельність він дозволяє істотно розширити коло клієнтів фізичних осіб і пропонувати інші страхові послуги. На сьогодні основними компаніями в Україні, які надають послуги добровільного медичного страхування, є: «Провідна», «АХА Груп», «Інго Україна».

Рейтингове агентство вважає, що у 2010 році на показники функціонування ринку приватної медицини України з однієї сторони негативно буде впливати зниження купівельної спроможності населення, нестійкість грошової валютної одиниці, недостатній доступ до позикових ресурсів, необхідних для розширення обсягів діяльності. З іншого боку, даний вид послуг буде користуватися попитом через кризовий стан державної медичної галузі, недостатність бюджетного фінансування державних програм розвитку охорони здоров'я тощо.

Висновки. Основними конкурентними перевагами приватних медичних установ України є: більш високий рівень і комплексний підхід в обслуговуванні клієнтів, орієнтація на потреби клієнта, сучасна технічна база, можливість постійного підвищення кваліфікації персоналу. В умовах недостатності бюджетних ресурсів, низької якості обслуговування державної медицини, ринок приватної медицини має потенціал для росту. За оцінками експертів, щорічний обсяг ринку приватних медичних послуг України становить від 1,0 до 1,3 млрд. дол. США, при цьому для українського ринку характерна висока частка тіньового ринку (до 50%).

Ріст інвестиційної привабливості сегменту приватної медицини в Україні обмежується відсутністю обов'язкового медичного страхування, а також слабким розвитком добровільного медичного страхування. Так, у США та країнах Європи приватні медичні клініки працюють в умовах, коли до 80% клієнтів обслуговується через програми медичного страхування (державні страхові фонди) або за рахунок роботодавців. Основними гравцями на ринку приватних медичних послуг в Україні є компанії: «Eurolab» (лабораторні дослідження, діагностика), «Добробут» (багатофункціональний медичний центр), «Борис» (багатофункціональний медичний центр), «Лісод» (онкологія), «Ісіда» (гінекологічний центр), «Медиком» (багатофункціональний медичний центр), «Max-Well Bіopharma» (кардіологічні центри) «Synevo Україна» (медичні лабораторії), «Oxford medіcal» (багатофункціональний медичний центр). Присутність іноземних компаній в Україні є незначною, при цьому закордонні клініки, як правило, є вузькоспеціалізованими.

Рейтингове агентство вважає, що у 2010 році на показники функціонування ринку приватної медицини України з однієї сторони негативно буде впливати зниження купівельної спроможності населення, нестійкість грошової валютної одиниці, недостатній доступ до позикових ресурсів, необхідних для розширення обсягів діяльності. З іншого боку, даний вид послуг буде користуватися попитом через кризовий стан державної медичної галузі, недостатності бюджетного фінансування державних програм розвитку охорони здоров'я тощо.

Олексій Чорноротов
Начальник отдела корпоративных рейтингов

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук