ФІНАНСОВИЙ РИНОК УКРАЇНИ: Рейтингування на фінансовому ринку України: реалії життя та проблеми становлення
Прийняття Верховною Радою Закону України 3201-IV "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", що набрав чинності у січні цього року, знов привернуло увагу учасників фінансового ринку до проблеми рейтингування у цілому і до запровадження обов'язкового рейтингування фінансових інструментів, зокрема. Нагадаємо, що цим документом вносяться зміни до низки спеціальних Законів, що регламентують діяльність фінансових установ у частині напрямків розміщення коштів страхових резервів, пенсійних активів та активів інститутів спільного інвестування. Так, Закон встановлює, що кошти страхових резервів страхових компаній можуть бути розміщені лише в банківських установах чи цінних паперах, які мають кредитний рейтинг інвестиційного рівня за національною шкалою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Певні обмеження встановлені також для інвестування коштів пенсійних активів та активів ІСІ. Так, віднині заборонено за рахунок коштів пенсійних фондів придбавати цінні папери з рейтингом спекулятивного рівня чи цінні папери, рейтинг у яких відсутній, а також тримати кошти в банках, кредитний рейтинг яких відповідає спекулятивному рівню чи взагалі невизначений рейтинговим агентством за національною шкалою. В обговорення питання про рейтингування вступили як представники усіх сегментів ринку, так і незалежні аналітики та вчені. Оцінки, які вони дають новим правовим нормам, досить суперечливі. Однак мало хто з фахівців ставить під сумнів необхідність існування рейтингів та діяльності з надання рейтингових послуг на фінансовому ринку. І це не дивно.
За оцінками зарубіжних експертів, сьогодні близько 80% світових потоків позикового капіталу контролюється рейтингами. За допомогою рейтингів емітенти інформують ринок про характеристики своїх боргових зобов'язань, а потенційні інвестори мають змогу оцінити їх привабливість.
Особливо важливу роль рейтинги відіграють в умовах становлення ринку фінансових послуг, де існує гострий дефіцит інформації щодо діяльності фінансових установ та їх продуктів і тому надзвичайно актуальним є питання довіри. Процес інвестування пов'язаний з постійною оцінкою "фінансової безпеки" емітентів, порівнянням існуючих фінансових інструментів не лише за рівнем доходності, а також і за ймовірністю втрат від інвестування, тобто з визначенням інвестиційного ризику. Саме кредитний рейтинг є тим індикатором, який допомагає інвесторам зорієнтуватися в розмаїтті фінансових інструментів, що обертаються на ринку, порівняти їх за ступенем надійності та платоспроможності емітентів.
Як засіб стандартизованої оцінки кредитних ризиків, притаманних позичальникам та їх борговим зобов'язанням, рейтинги досить широко використовуються регуляторними органами багатьох країн світу. Державні регулятори традиційно використовують рейтингову інформацію для аналізу загального стану ринку, тенденцій його розвитку та оцінки фінансової стійкості суб'єктів господарювання.
Застосування рейтингів є доцільним в умовах швидко зростаючого ринку корпоративних облігацій. Незважаючи на те, що фінансовий стан значної частини емітентів є досить складним, підприємства виходять на ринок запозичень та емітують цінні папери, які стають потенційними об'єктами для вкладення коштів, залучених фінансовими посередниками. Інвестиції в такі цінні папери можуть містити приховану загрозу для власників активів. Так, за даними ДКЦПФР у 2005 році в Україні було здійснено 101 випуск корпоративних облігацій на загальну суму 4,64 млрд. грн. і тільки 30 емісій загальним обсягом в 1,4 млрд. грн. (тобто лише третина) отримали рейтинг інвестиційного рівня. Серед них облігаційні випуски таких підприємницьких структур, як ВАТ "Концерн "Галнафтогаз", банк "Хрещатик", "Іпотечна компанія "Аркад фонд", ВАБанк та деяких інших. Ці емітенти вже давно працюють на вітчизняному ринку боргових: зобов'язань і практичними діями підтверджують свою репутацію надійних позичальників. Разом з тим, як ми бачимо, дві третини випусків мають рейтинги спекулятивного рівня, а це попередження для інвесторів, які приймають рішення про вкладання коштів на власний розсуд.
Потреба у застосуванні рейтингів у якості інструменту регулювання випливає також з вимог Базельського комітету банківського нагляду, який у червні 2004 року прийняв нові рекомендації щодо стандартів капіталу для здійснення кредитних операцій, так званий "Базель 2". Згідно з цими вимогами обсяг резервних відрахувань банку залежатиме від кредитного рейтингу позичальника. Тому банки мають бути зацікавлені не лише самі отримати кредитний рейтинг, а й повинні намагатися, щоб такий рейтинг мали їх позичальники та емітенти фінансових інструментів, що обліковуються в портфелях банку. Сьогодні більше 100 країн світу підтримали ці рекомендації і зараз відбувається активна робота щодо приведення діяльності банків у відповідність з новими стандартами.
Зрозуміло, що рухаючись у напрямку світової економічної інтеграції, вітчизняна фінансова система повинна враховувати існуючу в світі ділову практику та займатися її впровадженням.
Питання у тому як це краще зробити. Значна кількість професійних учасників фінансового ринку вважає, що запровадження обов'язкового рейтингування в Україні є передчасним. Для аргументації такої позиції зазвичай посилаються на відсутність належної рейтингової культури та обтяжливість витрат, пов'язаних зі встановленням рейтингів. Все це так. Але якщо об'єктивно оцінити реалії, то можна побачити, що де-факто обов'язкове рейтингування в Україні існує з грудня 2004 року. А з січня 2006 року з'явилася законодавча основа обов'язкового рейтингування у вигляді Закону 3201-1V. Звісно можна і треба вести дискусії щодо вчасності та доцільності запровадження такого рейтингування на теренах України. Однак на сьогодні законодавець визначився і вимагає, щоб рейтинги встановлювалися для усіх видів цінних паперів за винятком акцій, урядових облігацій, цінних паперів Державної іпотечної установи та сертифікатів недиверсифікованих інвестиційних фондів. Крім того рейтингуватися повинні підприємства з державними частками власності, монополісти та такі, що мають стратегічне значення. Тобто об'єктів обов'язкового рейтингування порівняно з минулим роком стало значно більше. Виникає питання, хто має забезпечувати виконання законодавчих вимог або, іншими словами, надавати рейтингові послуги? За законом це повинні робити уповноважені рейтингові агентства. У минулому році в Україні працювала одна структура, що мала такий статус. Тобто цілий рік у вітчизняній сфері обов'язковго рейтингування існував абсолютний монополізм з усіма відомими негативними наслідками. У цьому році ситуація може бути ще гіршою оскільки законодавець визначив, що уповноваженими рейтинговими агентствам можуть бути тільки структури, які пройшли процедуру конкурсного відбору, що проводить ДКЦПФР, та встановлюють рейтинги за національною шкалою, затвердженою Кабінетом Міністрів. Поки що такої рейтингової шкали в Україні нема. Не відповідає новим законодавчим вимогам і статус одноосібно існуючого з минулого року уповноваженого агентства. Оголошений на 26 січня конкурс з визначення нових рейтиигових агентств було перенесено до появи нової нормативної бази його проведення.
Професійні учасники фінансового ринку висловлюють побоювання, що відповідна правова база з'явиться дуже не скоро, а монополізм у сфері обов'язкового рейтингування триватиме далі. Враховуючи обсяги завдань, визначених законодавцем, можна стверджувати, що така ситуація стримуватиме становлення вітчизняної системи рейтингування, негативно позначиться на динаміці розвитку фінансового ринку у цілому.
Зняти напругу, що склалася у сфері рейтингування фінансових інструментів, можна було б найскоріше провівши конкурс за старими, але поки що діючими правилами та надавши статус уповноважених ще кільком рейтинговим агентствам, які готові для такої діяльності і вже подали відповідні документи для участі у конкурсі. Паралельно можна було б розробляти та удосконалювати нормативно-правову базу. Саме такий порядок дій відповідав би потребам нормального функціонування інститутів та механізмів фінансового ринку.
Наскільки швидко та ефективно буде формуватися система рейтингування та сприятливий інвестиційний клімат в Україні значною мірою залежить від регулятора, яким нове законодавство визнало Державну комісію з цінних паперів і фондового ринку.
Фінансовий ринок України.-2005.-№2.-с.32-33
В.Фещенко
директор Українського агентства фінансового розвитку