Методологія
Рейтингова методологія агентства «КРЕДИТ-РЕЙТИНГ» є сукупністю принципів, які визначають критерії присвоєння та оновлення рейтингової оцінки рейтинговим агентством за Національною рейтинговою шкалою.
Методологія є нормативним документом рейтингового агентства, що розроблений з метою встановлення єдиного порядку проведення рейтингової оцінки суб’єктів рейтингування та є обов’язковим для застосування аналітиками рейтингового агентства в ході визначення та оновлення рейтингової оцінки.
При розробці методології було враховано вимоги діючого законодавства України, у тому числі необхідність здійснення аналізу емітента цінних паперів на предмет відповідності ознакам фіктивності.
Процедура визначення рейтингу ґрунтується на таких основних принципах: якість і чесність рейтингового процесу; незалежність рейтингового агентства й запобігання виникнення конфліктів інтересів; відповідальність рейтингового агентства перед інвесторами й емітентами.
Повний текст Рейтингової методології агентства "Кредит-Рейтинг"
При оцінці підприємств ключовими моментами є:
- аналіз галузі, в якій працює підприємство, перспективи її розвитку;
- репутація підприємства й досвід виконання боргових зобов'язань;
- наявність у підприємства власної ніші на ринку, конкурентоспроможність товарів (робіт/послуг) підприємства, диверсифікованість напрямів діяльності;
- відповідність діяльності підприємства вимогам законодавства, що регулює діяльність у відповідній галузі;
- входження підприємства до складу групи пов'язаних підприємств, роль підприємства в цій групі, принцип взаємодії і розподілу грошових потоків усередині групи;
- рівень автономії підприємства (наявність достатніх виробничих потужностей, кваліфікованих кадрів, сировинної бази, системи зберігання та збуту продукції, рівень диверсифікованості контрагентів);
- якість управління підприємством;
- показники фінансово-економічної діяльності та їх динаміка (розмір власного капіталу й активів підприємства, структура капіталу, рентабельність і платоспроможність підприємства, достатність грошових потоків для погашення зобов'язань);
- плани, перспективи розвитку.
При оцінці будівельних компаній додатково враховуються такі особливості:
- наявність документів, необхідних для будівництва (ліцензій, землевідводу, затвердженої документації, дозволу на початок будівельних робіт);
- наявність досвіду роботи в будівельній сфері й введенні об’єктів в експлуатацію (у підприємства або пов'язаних з ним підприємств, у керівників або власників підприємства, у генпідрядника або замовника);
- схема побудови взаємовідносин із замовником, генпідрядником та інвесторами;
- дотримання графіка будівельних робіт, ступінь готовності об’єкта;
- ступінь участі підприємства в проекті власними коштами;
- масштабність запланованих будівельних робіт;
- регіон будівництва й рівень попиту в зазначеному регіоні на відповідні об’єкти будівництва.
При оцінці страхових компаній ключовими є такі фактори:
- широта спектра послуг страхової компанії і її ринкова частка;
- основна спеціалізація компанії, основні категорії клієнтів, канали просування послуг;
- наявність розгалуженої філіальної мережі;
- рівень професіоналізму співробітників, ступінь пропрацьованості страхових договорів
- ділова репутація компанії;
- приналежність до фінансово-промислових груп;
- конкурентність тарифної політики;
- розмір, диверсифікованість і надійність фінансових інвестицій;
- збалансованість страхового портфеля;
- рівень управління страховими ризиками;
- показники фінансово-економічної діяльності і їх динаміка (розмір і структура капіталу й активів підприємства, відсоток виплат страхового відшкодування, частка перестрахування в загальному обсязі страхових послуг, рівень резервів, рентабельність і платоспроможність підприємства, достатність грошових потоків для погашення зобов'язань).
При оцінці банків основна увага зосереджена на таких моментах:
- ступінь універсальності банку, його основна спеціалізація;
- кількість клієнтів і структура клієнтської бази банку;
- рівень капіталізації банку;
- приналежність банку до фінансово-промислових груп;
- частка операцій з інсайдерами та пов'язаними структурами;
- ступінь залежності від певних клієнтів, операцій і ринків;
- конкурентоспроможність банку за якістю обслуговування та ціновою політикою;
- ефективність організаційної структури банку й механізму прийняття рішень;
- наявність розгалуженої філіальної мережі;
- рівень розвитку інформаційних технологій;
- рівень управління ризиками, наявність підрозділів з управління ризиками і їх організаційна структура;
- показники фінансово-економічної діяльності і їх динаміка (диверсифікованість залучених і розміщених коштів, збалансованість строків залучення й розміщення, якість кредитного портфеля, рівень резервування, ефективність діяльності банку);
- розмір прибутку, рентабельність активів і капіталу, структура доходів;
- наявність потенціалу для розвитку й виходу на нові ринки;
- наявність стратегії розвитку банку.
При визначенні Кредитного рейтингу регіону (муніципалітету) проводиться незалежна
оцінка аспектів його діяльності як суб'єкта місцевого самоврядування й результативності
цієї діяльності, у тому числі оцінюються:
- рівень соціально-економічного розвитку (показники, що дають можливість оцінити здатність зазначеного регіону (муніципалітету) формувати ресурсну базу для розрахунків за своїми зобов’язаннями: демографічна ситуація й трудові ресурси, виробнича й невиробнича сфери, інвестиційна активність і зовнішньоекономічна діяльність);
- фінансовий стан (надходження в місцевий бюджет і витрати на реалізацію програм і заходів, передбачених місцевою радою, аналіз їхньої структури, динаміки й збалансованості, фактори, які можуть призвести до виникнення дисбалансу між доходами та витратами муніципального господарства);
- боргові зобов'язання, у тому числі обсяг, динаміка та структура боргу, а також боргове навантаження на місцевий бюджет з погляду обслуговування зобов'язань і їх погашення;
- наявна в розпорядженні комунальна власність, а також якість системи обліку й управління об'єктами комунальної власності;
- існуюча система управління, а також політична ситуація в регіоні та рівень консолідації різних галузей влади;
- плани й перспективи подальшого розвитку.
Крім того, аналітиками агентства «Кредит-Рейтинг» розроблені й інші спеціальні методики оцінки кредитоспроможності для різних типів клієнтів:
- методологія для оцінки рейтингів депозитів банків
- методологія для оцінки рейтингів надійності страхових компаній
- методологія для оцінки рейтингів інформаційної безпеки
- загальні підходи для оцінки рейтингів корпоративного управління
- методологія рейтигів країн СНД