Аналіз ринку вищої освіти в Україні
Ринок освітніх послуг в Україні характеризується високим рівнем попиту як серед українських, так й іноземних абітурієнтів. В цілому, рівень попиту досить стабільний і не залежить від економічних циклів (скорочення попиту протягом останніх років, в основному, пов’язано з демографічною ситуацією в країні). Так, за даними Державного комітету статистики України, до вищих навчальних закладів (ВНЗ) у 2009/2010 навчальному році на перший курс вступили 463,9тис.осіб, що на 14% менше, порівняно з попереднім періодом. У минулому навчальному році цей показник склав 14,8%. У 2009/2010 навчальному році за кошти державного бюджету у ВНЗ І-ІІрівнів акредитації навчаються 37% студентів, за кошти місцевих бюджетів – 18%, за кошти фізичних і юридичних осіб – 45%. У закладах III-IV рівнів акредитації ці показники відповідно становлять 35%; 1%; 64%.
Таблиця 1. Динаміка кількості студентів в Україні, тис.осіб
Показник |
Навчальний рік |
|||||||||
|
2005 |
|
2006 |
|
2007 |
|
2008 |
|
2009 |
|
І-ІІ рів. |
ІІІ-ІV рів. |
І-ІІ рів. |
ІІІ-ІV рів. |
І-ІІ рів. |
ІІІ-ІV рів. |
І-ІІ рів. |
ІІІ-ІV рів. |
І-ІІ рів. |
ІІІ-ІV рів. |
|
Кількість студентів |
505,3 |
2 203,8 |
468,0 |
2 318,6 |
441,3 |
2 372,5 |
399,3 |
2 364,5 |
354,2 |
2 245,2 |
Прийнято студентів |
169,2 |
503,0 |
151,2 |
507,7 |
142,5 |
491,2 |
114,4 |
425,2 |
93,4 |
370,5 |
Випущено фахівців |
142,7 |
372,4 |
137,9 |
413,6 |
134,3 |
468,4 |
118,1 |
505,2 |
114,8 |
527,3 |
Джерело: Державний комітет статистики України
Інформацію наведено станом на початок навчального року
Кількість студентів у ВНЗ безпосередньо пов’язана з демографічною ситуацією в Україні. Так, у зв’язку з демографічним спадом 90-хроків минулого сторіччя у найближчі роки кількість випускників шкіл буде поступово зменшуватися. Наведена інформація дає змогу зробити припущення, що в наступні роки на покращення ситуації очікувати не слід. Переломним роком для народжуваності в Україні був 2002, тобто лише через 10 років кількість потенційних абітурієнтів буде зростати. Як висновок, демографічна ситуація в Україні буде мати вагомий вплив на кількість вищих навчальних закладів у наступних роках.
Рисунок 1. Динаміка народжуваності в Україні протягом 1990-2009рр., тис. осіб
Ринок освітніх послуг в Україні характеризується високим рівнем конкуренції. Так, за даними Державного комітету статистики України, кількість вищих навчальних закладів на початок 2009/2010 навчального року складає 861заклад, з них 350вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації (університети, академії, інститути) та 511 закладів І-ІІ рівнів акредитації (коледжі, технікуми, училища). Окрім вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності у країні надають освітні послуги приватні ВНЗ, які складають близько 22% загальної кількості ВНЗ.
Протягом останніх років спостерігалася тенденція до поступового скорочення кількості ВНЗ, переважно через реорганізацію ВНЗ І-ІІрівнів акредитації у структурні підрозділи ВНЗ ІІІ-IVрівнів акредитації. Так, протягом останніх 10років кількість ВНЗ в Україні скоротилася на 12% (з 979 у 2000/2001 – до 861 у 2009/2010 навчальних роках).
Проте, незважаючи на зменшення кількості ВНЗ, в Україні, порівняно з відповідними за кількістю населення європейськими країнами, вищих навчальних закладів значно більше. Зазначена ситуація дає змогу зробити припущення, про неминуче подальше скорочення кількості ВНЗ у наступні роки.
Рисунок 2. Динаміка кількості навчальних закладів І-ІV рівнів
акредитації в Україні
Джерело: Державний комітет статистики України Інформацію наведено станом на початок
навчального року
Найпопулярнішими серед абітурієнтів є державні навчальні установи: тут
здобуває освіту майже 80% студентів, у приватних – 15%, а в комунальних – 5%. Варто
відмітити низький рівень якості освіти у більшості приватних ВНЗ, що робить їх менш
привабливими для абітурієнтів. Вони поступаються державним в академічній діяльності,
однак активно працюють із практичними темами, накопичуючи власний потенціал. Крім того,
платна освіта посилює конкуренцію і стимулює ефективне керування фінансами. Приватні вищі
навчальні заклади проводять постійний моніторинг ринку, у більшості з них є маркетингові
відділи, що відстежують наявні і перспективні ринкові тенденції та відповідно реагують на
них.
Для вищих навчальних закладів характерною є значна залежність від державного регулювання
(акредитація, ліцензування за спеціальностями, державне замовлення тощо), що створює
ризики, пов’язані з можливою зміною умов ведення їх діяльності.
Незважаючи на скорочення кількості абітурієнтів та зниження рівня доходів населення, у 2009/2010 навчальному році практично всі ВНЗ підвищили вартість навчання на комерційній основі (таблиця 2).
Таблиця 2. Вартість першого року навчання для бакалаврів у 2008-2010 рр. у деяких ВНЗ, тис. грн.
Вищий навчальний заклад
|
Спеціальність «Фінанси та кредит» |
Спеціальність «Право» |
||||
2008 |
2009 |
2010 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
Національний університет «Києво-Могилянська академія» |
25,0 |
31,0 |
27,5 |
25,0 |
31,0 |
31,0 |
Львівський національний університет ім. Івана Франка |
6,7 |
8,8 |
9,9 |
14,0 |
17,2 |
19,3* |
Донецький національний університет |
12,0 |
13,0 |
13,0 |
14,1 |
15,5 |
15,5 |
Східноукраїнський національний університет ім. Володимира Даля |
6,9 |
8,4 |
9,4 |
11,6 |
14,1 |
14,9 |
Харківський національний університет ім. Василя Каразіна |
10,4 |
12,7 |
12,0 |
10,4 |
12,7 |
15,8 |
Київський національний університет ім. Вадима Гетьмана |
9,2 |
11,2 |
12,6 |
9,7 |
11,8 |
13,3 |
Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара |
7,6 |
8,0 |
9,0 |
9,0 |
10,2 |
12,0 |
* Спеціальність «Міжнародне право»
Джерело: інформація вищих навчальних закладів; інтернет-порталwww.vstup.info
До 2008/2009 навчального року, найпопулярнішими спеціальностями
залишалися фінанси, правознавство, менеджмент, водночас за цими напрямами спостерігався
надлишок випускників і тому Міністерство освіти та науки України щорічно зменшує державне
замовлення на них. Проте, в 2009/2010 навчальному році ситуація дещо змінилася.
Враховуючи кризові явища в економіці України, високий рівень безробіття і значне
зменшення попиту на ринку праці саме на ці спеціальності, у багатьох ВНЗ популярність їх
набагато знизилась, водночас збільшився наплив студентів на технічні
спеціальності.
Слід зазначити, що вартість освітніх послуг у державних ВНЗ
регулюється спільним Наказом Міністерства економіки, Міністерства фінансів та
Міністерства освіти і науки «Про затвердження Порядку надання платних послуг державними
навчальними закладами» № 383/239/131 від 27.10.1997 р. На сьогодні Державна
інспекція по контролю за цінами займається підготовкою оновленого документу, після
затвердження якого ВНЗ повинні будуть перерахувати всі свої витрати та скоригувати
вартість навчання з урахуванням його стандартів. Проміжним заходом має стати прийняття
Постанови Кабінету Міністрів України, згідно з якою, підвищення плати можливе не більше,
ніж на офіційний показник інфляції за попередній рік. Впровадження зазначених заходів
змусить приватні ВНЗ також скоригувати власну цінову політику з метою підтримання своєї
конкурентоспроможності.
Висновки. Ринок освітніх послуг в Україні характеризується високим рівнем попиту як серед українських, так і іноземних абітурієнтів. Економічна криза не мала істотного впливу на галузь, однак на сьогодні спостерігається зменшення кількості студентів у навчальних закладах, що безпосередньо пов’язано з демографічною ситуацією в Україні. У 2009/2010 навчальному році кількість прийнятих студентів зменшилася на 14% порівняно з 2008/2009 навчальним роком, у минулому році цей показник склав 14,8%. У наступні роки очікується подальше скорочення кількості прийнятих студентів до ВНЗ. Також характерним для ринку є високий рівень конкуренції та значна залежність від державного регулювання (акредитація, ліцензування за спеціальностями), що створює ризики, пов’язані зі зміною умов ведення діяльності ВНЗ. У результаті чого, протягом останніх років спостерігалася тенденція до поступового скорочення кількості ВНЗ, переважно через реорганізацію ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації у структурні підрозділи ВНЗ ІІІ‑IV рівнів акредитації.