Природній страховий відбір
На думку рейтингового агентства «Кредит-Рейтинг», реальне скорочення ринку страхових послуг порівняно з І кварталом 2008 р. склало більше ніж 30%. В автострахуванні (КАСКО та ОСАДВ), що виступало порівняно недавно ключовим видом у залученні премій, реальна глибина падіння оцінюється рейтинговим агентством не менш ніж у 40-45%. У ІІ кварталі кризові явища в сфері страхування тільки загострилися.
Огляд страхового ринку України за результатами I кварталу 2009 року (російською мовою)
Однією з основних тенденцій на страховому ринку стало одночасне зниження двох базисних параметрів ринку: сплачених страхових премій і виплат страхових відшкодувань, чого в попередні роки практично не спостерігалося. Зазначені тенденції відбувалися на тлі зростання збитковості (частки виплат у преміях) за низкою ключових видів, насамперед, з автоКАСКО (з 56,8% до 80,9%), а також зі страхування фінансових ризиків (з 52,6% до 72%).
Негативною тенденцією I кварталу також є поступове збільшення розриву між сумами, заявленими клієнтами до відшкодування, і обсягом коштів, реально виплачених страховими компаніями. На збільшення розриву впливали такі фактори:
- первісна недостатня збалансованість страхового портфеля (наприклад, наявність значної концентрації з автострахування, що у деяких компаній досягала до 90%);
- недостатність платежів за невеликою кількістю нових договорів, щоб забезпечити можливість виплат за старими договорами;
- недоступність значної частини необхідних для виплат коштів, оскільки вони розміщені на рахунках страхової компанії у проблемних банках.
Ще однією негативною тенденцією розвитку ринку цього року стало скорочення загальних активів і капіталів страхових компаній з одночасним погіршенням якості тих активів, якими за законодавством можуть бути представлені страхові резерви. Це вкрай негативно впливає на платоспроможність, обмежуючи можливості страховиків вчасно й у повному обсязі виконувати свої зобов'язання.
За прогнозами агентства «Кредит-Рейтинг», у 2009 р. більшість страхових компаній будуть змушені кардинально переглядати структуру своїх портфелів. Зростання страхових тарифів відбуватиметься не тільки в автотранспортному страхуванні, але й в інших видах, оскільки цього року складно прогнозувати одержання страховиками відчутних інвестиційних доходів від розміщення активів. У випадку незгоди клієнта страхуватися за підвищеними розцінками йому можуть запропонувати зменшити суму покриття, або скоротити перелік ризиків.
Цього року страхові компанії будуть змушені й надалі знижувати свої витрати: скорочувати підрозділи, що не генерують грошовий потік; урізати адміністративні й операційні витрати. Рейтингове агентство очікує збереження в 2009 р. прагнення великих українських страховиків не стільки поглинути більш слабкого конкурента, а, скоріше, переманити його клієнтів.
Вихід із кризи для страхового ринку, за прогнозами агентства, буде досить тривалим. Можна припустити, що кількість страхових компаній до кінця 2009 р. скоротиться внаслідок закриття, поглинання або банкрутства. Негативно на страховому секторі позначиться шахрайство низки власників страхових компаній, які сьогодні практично безкарно виводять ліквідні активи, створюючи нові компанії, при цьому «забуваючи» про колишні зобов'язання.
За перше півріччя поточного року в страхові компанії не було введено тимчасові адміністрації Держфінпослуг, хоча за низкою компаній у найближчому кварталі може бути запущено процедуру банкрутства. Зволікання з новими, більш жорсткими правилами роботи тимчасових адміністрацій страховиків може незабаром обернутися подальшим стрімким зростанням заборгованості деяких компаній перед своїми клієнтами.
Швидкість побудови й відновлення довіри людей і бізнесу до страхування багато в чому буде залежати від дій регулятора з очищення ринку від несумлінних компаній, а також від успіху створення консолідованої системи нагляду за фінансовим ринком, що передбачає тісну взаємодію між НБУ, ДКЦПФР і Держфінпослуг.
Для отримання більш детальної інформації:
Департамент інформації та комунікації, Марина Проценко, тел. (044)
490-25-50
MProtsenko@credit-rating.com.ua
Профільний аналітичний відділ, Андрій Коноплястий, тел.: (044) 490-25-50
AKonoplyastiy@credit-rating.com.ua