Українські рейтинги мають відповідати європейським стандартам
27
жовтня 2010 р. відбувся круглий стіл «Регулювання ринку рейтингових послуг: що потрібно
змінити?», в якому взяли участь представники законодавчої та виконавчої влади, вітчизняні
та зарубіжні експерти фінансового ринку, юристи, представники фінансового та
інвестиційного секторів. Учасники дискусії обговорили європейські принципи регулювання
діяльності рейтингових агентств, перспективи визнання в Європейському Союзі кредитних
рейтингів, що визначаються українськими агентствами, а також положення законопроекту «Про
державне регулювання ринку рейтингових послуг» (реєстраційний номер у Верховній Раді
Україні 7042 від 19.08.2010).
Спеціально запрошений експерт - Президент Європейської асоціації рейтингових агентств (EACRA) Томас Міссонг - розповів про основні вимоги, що пред'являються до рейтингових агентств в Євросоюзі у світлі прийнятого в 2009 році Положення № 1060/2009 «Про кредитні рейтингові агентства». З 1 січня 2011 р. нагляд за рейтинговими агентствами буде здійснюватися на наднаціональному рівні силами нового мегарегулятора ESMA (European Securities and Markets Authority), у той час як право вибору моделі використання кредитних рейтингів для цілей регулювання фінансових ринків закріплюється за національними регуляторами окремих країн. |
Найважливішим предметом для обговорення на круглому столі стало забезпечення
адекватного рівня вимог до рейтингових агентств, чиї рейтинги використовуються в
регулюванні фінансового ринку України. Визнаючи необхідність більш жорсткого контролю над
діяльністю рейтингових агентств, учасники круглого столу наголосили, що посилення вимог
не повинно обмежувати конкуренцію на цьому ринку. За словами генерального директора
агентства «Кредит-Рейтинг» Станіслава Дубко «вимоги до рейтингових агентств повинні бути
досить високими для того, щоб забезпечити професіоналізм і якість їх роботи, але при
цьому не бути перешкодою для виходу на ринок нових гравців. Вкрай необхідно знайти
розумний баланс між необхідністю забезпечення вільної конкуренції на ринку рейтингових
послуг і завданням зміцнення довіри до роботи агентств, визнаних на державному
рівні».
Учасники ринку погодилися з тим, що регулятори різних країн основну увагу
приділяють наявності достатнього досвіду фактичної роботи агентств по визначенню
кредитних рейтингів до моменту отримання визнання з боку держави. Рейтингове агентство
має довести обгрунтованість і об'єктивність своїх оцінок за певний період часу. Так, у
США для отримання статусу визнаного рейтингового агентства претендент на такий статус
повинен довести, що не менше 10 кваліфікованих інвесторів використовували його рейтинги
протягом не менше 3 років для прийняття інвестиційних рішень. В Європі Базельський
комітет з банківського регулювання вважає, що такий період повинен становити мінімум 5
років. Підтримуючи в цілому законопроект № 7041 «Про державне регулювання ринку
рейтингових послуг» як крок щодо посилення вимог до рейтингових агентств, які здійснюють
свою діяльність в Україні, учасники круглого столу обговорили можливі механізми
підтвердження агентствами фактичного досвіду роботи та ризики, закладені в поточну модель
відбору агентств без підтвердження ними такого досвіду.
Генеральний директор «Кредит-Рейтинг» Станіслав Дубко в цілому позитивно оцінив
якісні зміни, які відбулися на ринку рейтингових послуг з початку поточного року після
появи нових уповноважених рейтингових агентств, що забезпечило свободу вибору
постачальників таких послуг. Керівник агентства відзначив, що «в умовах конкуренції
агентству «Кредит-Рейтинг» вдалося істотно наростити клієнтську базу в банківському та
страховому секторі, причому не за рахунок зниження цін, а за рахунок своєї ключової
конкурентної переваги - наявності підтвердженої часом публічної статистики дефолтів і
створеної за 9 років роботи репутації об'єктивного та професійного агентства». У той же
час Станіслав Дубко вважає, що в умовах відсутності належного контролю з боку регулятора
інституційна незрілість нових гравців може спровокувати їх на вибір опортуністичної
моделі ведення бізнесу, спрямованої не на створення довгострокової репутації, а на швидке
завоювання певної частки ринку. Спокуса отримання швидких прибутків і нездатність
впоратися з конфліктом інтересів при присвоєнні рейтингів новими гравцями може призвести
до появи рейтингових оцінок сумнівної якості та дискредитації інструменту кредитних
рейтингів на ринку. У ході круглого столу представниками ДКЦПФР було заявлено про
створення спеціальної робочої групи під керівництвом члена Комісії Олексія Петрашко, яка
займеться формуванням адекватного механізму нагляду за діяльністю рейтингових агентств в
Україні.
Учасники круглого столу також обговорили нові форми використання кредитних
рейтингів у регулюванні, запропоновані в законопроекті № 7041 «Про державне регулювання
ринку рейтингових послуг», висловивши незгоду з ідеологією або способом реалізації
окремих норм. Організаторами круглого столу був підготовлений огляд
використання кредитних рейтингів регуляторами 21 країни світу для того, щоб
запропонувати застосовувати в Україні найбільш поширені способи регулювання. В ході
обговорення, що відбулося, автор законопроекту № 7041 народний депутат України Олексій
Плотніков заявив про готовність внести в законопроект ряд змін з урахуванням зауважень
учасників фінансового ринку.
На завершення на круглому столі було розглянуто передбачений новим законодавством
Євросоюзу
механізм визнання для цілей регулювання кредитних рейтингів, присвоєних у третіх
країнах. З урахуванням того, що даний механізм зможе застосовуватися в
Україні лише за умови відповідності національних принципів регулювання діяльності
рейтингових агентств загальноєвропейським, учасники круглого столу зійшлися на думці про
необхідність якнайшвидшого приведення українського законодавства до європейських
норм.
Звернення
учасників круглого столу
Для отримання більш докладної інформації:
Департамент інформації та комунікації, Марина Проценко, тел. (044) 490-25-50
MProtsenko@credit-rating.com.ua